• Kontakta oss för ett prisförslag

      Ring oss på:

      0771-348 348

  • 7 anledningar till att dricka mer vatten

    Postat av ,
    7 anledningar till att dricka mer vatten

    Dricka mer vatten

    Tänk på din kropp som om den vore en riktigt fin sportbil, med en stor stark motor, och vattnet som bensin. Självklart vill man att bilen ska gå så bra som möjligt och att bensinen aldrig ska ta slut. Lika viktigt som det är att sköta om sin bil är det att ta hand om kroppen.

    Våra kroppar består av ca 60% vatten, inte undra på att den behöver fyllas på ordentligt dagligen! Om man dessutom tränar hårt är det ännu viktigare att “fylla upp tanken” Det rekommenderade dagliga intaget av vatten är 2 liter. Hur mycket dricker du?

    Vi har tagit kontakt med forskare som arbetar med forskning inom vattnets påverkan på våra kroppar. Vi ville helt enkelt veta mer om hur vatten påverkar oss, både fysiskt och mentalt. Något som de påpekade flera gånger var att även om man har ett stillasittande jobb så behöver kroppen kontinuerligt fyllas på med vatten under dagen för att fungera på ett bra sätt. Här nedan har vi listat 7 riktigt bra anledningar till att dricka mer vatten:

    Vatten hjälper dig att tappa vikt

    En bra anledning till att dricka mycket vatten är att det hjälper dig att reglera din kroppsvikt. En studie visar att de personer som drack två glas vatten precis innan en måltid åt mellan 75 - 90 kalorier färre i samband med just den måltiden. Det behöver inte vara svårare än så! När hungern kommer krypande, drick vatten!

    Vatten håller dig pigg

    En annan väldigt positiv effekt av att dricka vatten är att det håller tröttheten borta. Enligt Australiensiska The Centre of Health så hjälper vatten till att sänka blodtrycket i kroppen vilket innebär att hjärtat inte behöver jobba lika hårt för att cirkulera runt blodet. Anledningen till detta är att blodet till största del består av vatten så även en mild vätskebrist gör blodet tjockare och mer trögflytande genom kroppens blodkärl.

    Vatten renar kroppens

    Om du någon gång varit gravid så vet du antagligen hur jobbigt det kan vara med förstoppning… Likaså kan en kosthållning utan tillräckligt med fibrer göra din mage hård och igensatt. Det har visat sig att vattenintaget har ett direkt samband med funktionen av matsmältningssystemet. Många som söker vård p.g.a förstoppning blir ordinerade att dricka mer vatten eftersom det löser upp avföringen effektivt. Att dricka ordentligt med vatten kan även spola ur toxiner från kroppen som i värsta fall kan leda till njursten, urinvägsinfektion och stenar i urinblåsan (s.k. blåsstenar).

    Vatten gör dig mindre uppsvälld

    Att känna sig uppsvälld och uppblåst kan vara väldigt deprimerande och fysiskt jobbigt. Många tror att kroppen samlar på sig ännu mer vätska genom att dricka mer men så är inte fallet. Det går att jämföras med en svältdiet, där kroppen går in i försvarsläge och vägrar släppa ifrån sig fettet även om man ligger på kaloriunderskott. Tänk på att dricka vanligt vatten eller örtte istället för läsk och annan sötad dricka.

    Vatten håller huvudvärken borta

    Vattnet som löser upp brustabletten som du tar mot din huvudvärk är också medicin. Det finns många olika orsaker till huvudvärk: migrän, dålig kosthållning, stress, uttorkning e.t.c Vad som är viktigt att komma ihåg är att en sund vätskebalans i kroppen får din blodcirkulation att fungera bättre vilket i sin tur kan lindra din huvudvärk.

    Vatten stärker immunförsvaret

    Det är vida känt att vatten är en i huvudsak viktig faktor när det kommer till att hålla dig frisk. När kroppen befinner sig i ett uttorkat läge dämpas lymfsystemets förmåga att stå emot förkylningar och influensa. Vatten håller även näsans slemhinnor i ett bra skick vilket gör att bakterier och virus inte tar sig in i kroppen lika lätt.

    Vatten i maten

    Enligt en studie kan kroppen förses med ca 20% av det nödvändiga vätskeintaget genom maten. Det finns gott om mat, framförallt grönsaker och frukt som till största delen innehåller vatten, och även mineraler som hjälper oss att bibehålla vattnet som vi dricker. Exempel på dessa matvaror är gurka, spenat, tomater, jordgubbar och vattenmelon.