• Kontakta oss för ett prisförslag

      Ring oss på:

      0771-348 348

  • Att leva mer hälsosamt är enklare än vad du tror

    Postat av ,
    Att leva mer hälsosamt är enklare än vad du tror

    En hälsosam livsstil innebär att man tar hand om både sin psykiska och fysiska hälsa, håller sig aktiv och drmed skapar en högre motståndskraft mot sjukdomar. Det finns mängder med olika faktorer som påverkar hur vi mår men för att enkelt förbättra sin hälsa är det viktigt att:

    • Äta en välbalanserad och näringsrik kost
    • Träna regelbundet för att hålla igång kroppen och sinnet
    • Få tillräckligt med sömn

    En stor brittisk studie gick ut på att 25 000 individer övervakades under en 20-årsperiod då man ville undersöka relationen mellan ett hälsosamt leverne och ökad livslängd. Studien visade att de personer som avstod från rökning, höll sig fysiskt aktiva, drack måttliga mängder alkohol och åt fem eller mer portioner frukt och grönt om dagen i genomsnitt levde 14 år längre. Med det i åtanke så tycker vi på Waterlogic att det är dags att prata kort om hur man kan förbättra sin hälsa på ett enkelt men effektivt sätt:

    1. Grunden till en hälsosam livsstil startar vid matbordet

    En balanserad kost innehåller frukt, grönsaker, fibrer, mejeriprodukter och protein. Den optimala kosten är baserad på färska ingredienser och mat utan tillsatser. Processad mat innehåller ofta skadliga ämnen som är tillsatta för att göra maten godare och hållbarheten längre. Man ska även försöka undvika mat och dryck som innehåller mycket socker. Kakor, läsk och godis skall undvikas så gott det går.

    Att äta nyttigt behöver inte vara tråkigt och svårt. Att dricka en läsk eller äta någon kaka behöver inte heller vara skadligt för kroppen så länge det inte görs flera gånger i veckan och i måttliga mängder. Det viktigaste är att vi är medvetna om vad vi stoppar i oss och hur det påverkar vår kropp. En nyttig kosthållning förser kroppen med högkvalitativt “bränsle” som håller maskineriet i bra form. Sjukdomar såsom förkylningar slår inte lika hårt mot vår kropp p.g.a. bättre immunförsvar och även om vi alla blir äldre kommer en god kosthållning bromsa in nedbrytningen av kroppen som sker vid just åldrande.

    Det är lätt att man går in alltför hårt i början när man väl bestämt sig för att lägga om kosten. Därför är det en god idé göra små förändringar till en början. Vad händer t ex med din energi första veckan om du börjar äta mer frukt & grönt? Dricker du tillräckligt med vatten? Gör koffeinet dig pigg eller har det motsatt effekt?

    En bra start är som sagt att göra små förändringar och se vad som sker med kroppen. Något som underlättar en bra kosthållning är att göra den berömda veckohandlingen med förberedda recept, dag för dag. Detta kommer att ge dig struktur och även eliminera de där spontana resorna till den lokala pizzerian eftersom du alltid har råvaror hemma till din matlagning.

    2. Träna för både kropp och huvud

    Träna för både kropp och huvud

    Att träna regelbundet bidrar till en bättre allmän hälsa, minskar risken för typ 2 diabetes, vissa former av cancer, demens, stroke och hjärt- och kärlsjukdomar. Studier visar att träning inte bara ger fördelar rent fysiskt. Kognitiva förmågor, humöret, känslor och bättre sömn är några av de fördelar som träning ger förutom de rent fysiska. Nyligen har det visat sig att träning spelar en stor roll när det kommer till att bli frisk från depression.

    I motsats mot vad många tror behöver man inte springa ett maraton varje vecka för att uppnå dessa fördelar. För de flesta av oss räcker det med en halvtimmes rask promenad om dagen.

    Faktiskt så har det visat sig att folk som spenderar 30 minuter om dagen utomhus minskar risken för att drabbas av depression. Ett bra tips för att komma ut regelbundet är att ta med en stegräknare. Börja med en kortare runda och försök sedan öka stegen varje nästkommande dag, tävla mot dig själv! Det kan även vara svårt att hinna med träning i dagens stressade samhälle men oftast går det att klämma in ett pass någon gång under dagen. Varför inte gå till gymmet på lunchen, eller t.o.m. träna med hela familjen efter jobbet?

    Det viktigaste är inte hur du tränar, utan ATT du tränar och har kul samtidigt. Börja redan idag, en hälsosammare, lyckligare och friskare person kommer att växa fram.

    Går du till doktorn?

    Vi vet, det är omständligt att boka tid och gå ifrån jobbet, och varför ska man gå till doktorn om man känner sig frisk? Att man mår bra och känner sig frisk behöver inte betyda att allt står rätt till i kroppen. Om du närmar dig 40-årsåldern kan det vara en god idé att göra en årlig hälsokontroll, genom detta kan sjukdomar och andra åkommor upptäckas i god tid. Det är även viktigt att tänka på sin tandhälsa, både för kroppen och din plånboks skull. Att gå till tandläkaren två gånger per år lönar sig i längden även om det kostar en slant vid varje besök. Slutligen, beroende på om du är man eller kvinna så finns det vissa saker som är värda att undersöka regelbundet själv i hemmet. Kom ihåg, förebyggande åtgärder är bättre än själva botemedlet.

    4. Sov mer

    Visste du att en tredjedel av alla svenskar lider av sömnproblem? De flesta av oss behöver ca 7-8 timmars sömn per natt för att må bra. Tillräckligt med sömn är en grundläggande byggsten för att man skall kunna uppehålla en hälsosam livsstil. Om du har svårt för att somna på kvällarna eller inte får tillräckligt med sömn kan dessa värdefulla tips hjälpa:

    • Skapa en kvällsrutin: t.ex. ett bad, en bok eller lite yoga. Precis som barn kan vi vuxna dra fördel av att ha en strikt kvällsritual som slappnar av kroppen och förbereder den för sömn. Det är även viktigt att man försöker lägga sig vid ungefär samma tidpunkt varje kväll. På så sätt vet kroppen när det är dags att slappna av och gå in i “sömnläge”

    Sov mer

    • Undvik söta drinkar: Läsk, godis och andra produkter som innehåller mycket socker är inte bra att stoppa i sig innan läggdags. Snabba kolhydrater ger mycket energi som får din kropp att piggna till. Försök även att undvika koffein timmarna innan läggdags eftersom det också har en uppiggande effekt.
    • Elektronik: Undvik surfplattan, Tv:n, mobilen och andra elektroniska skärmar minst en timme innan läggdags. Ljuset från skärmarna lurar hjärnan att det är ljust ute och därför kan det vara svårt för kroppen att slappna av. Välj istället att läsa en bok eller tidning som har en avslappnande och stressreducerande effekt.

    5. Skratta och var glad

    Skratta och var glad

    Det är faktiskt bevisat att skratt har många hälsofördelar. Bland annat hjälper skratt till att förstärka immunförsvaret genom att öka produktionen av antikroppar. Att skratta mycket reducerar även hormoner som är förknippade till stress, i samma procedur skapas endorfiner, som i folkmun kallas för “lyckohormonet”

    Skratt är lite som ett träningspass. Vi har alla skrattat så mycket någon gång så att det gör ont i magen, kanske har du t.o.m. haft träningsvärk dagen efter p.g.a. alltför mycket skrattande kvällen innan. Så är du ute efter ett sexpack - fortsätt skratta!

    Nu när vet du att glädje och skratt kan göra underverk för kroppen, försök att ha kul på jobbet och lätta upp stämningen genom att t.e.x. dra ett skämt eller säga något roligt.

    Att le och dra upp mungiporna ger signaler till kroppen att du är glad och kommer faktiskt göra så att du mår bättre och blir gladare utan att tänka på det.

    En hälsosam livsstil ger oss stora fördelar på lång sikt. Det kan i början kännas skrämmande att lägga om sin livsstil och börja ett hälsosammare liv men när du väl har gjort små förändringar i vardagen och märker skillnad kommer ditt liv kännas så mycket bättre. Att ta hand om sin kropp handlar om att jobba förebyggande.