• Kontakta oss för ett prisförslag

      Ring oss på:

      0771-348 348

  • Fem genvägar till en gladare arbetsplats

    Postat av ,
    Fem genvägar till en gladare arbetsplats

    Studier har visat att anställda som är glada och har en positiv inställning till sitt jobb bidrar till en mer produktiv arbetsplats. Att ha kul på jobbet är en viktig faktor för att de anställda ska må bra. Stressen minskar, effektiviteten ökar och sjukskrivningarna minskar.

    Hur ska man då göra jobbet lite roligare? Alla arbetsplatser ser olika ut och det finns ingen magisk formel för hur man ska gå tillväga. Det finns dock en hel del tips och idéer på hur man kan skapa en bättre och roligare arbetsmiljö. Vi kommer här nedan tipsa om 5 sätt som kan göra din arbetsplats mer glädjefylld och motiverande att gå till varje dag:

    1. Skapa bra relationer på arbetsplatsen

    De stora flertalet är ganska försiktiga när det kommer till att umgås med kollegor privat. Det kan bland annat bero på att man är rädd för att en bruten vänskap kommer att skapa en obekväm situation på jobbet eftersom man fortsättningsvis kommer att ses dagligen genom jobbet, men faktum är att kollegor som umgås både på jobbet och på fritiden presterar bättre under arbetstid.

    Människan är en social varelse och vi behöver relationer för att överleva. Socialisering gör oss gladare och mer avslappnade. Att prata, umgås och skapa nya relationer ger oss energi och livsglädje som gör att vi ser fram emot att gå till jobbet varje dag med ett leende på läpparna.

    En annan stor fördel med att umgås och faktiskt prata på jobbet (även under rasterna) är att man växer som individ, och vem vet, du kanske hittar din bästa framtida vän eller livspartner genom jobbet!

    Tips: Försök att avsätta minst 15 minuter varje dag till att prata med nya personer. Detta kommer inte bara att få dig att växa som person utan kommer även att uppmuntra dina kollegor till att prata med dig.

    Behåll vätskebalansen

    2. Behåll vätskebalansen

    Många av oss är så pass upptagna på jobbet att vi glömmer en sådan enkel sak som att dricka vatten. Att undvika uttorkning är viktigt eftersom det påverkar vår prestation på jobbet avsevärt. Irritation, trötthet och huvudvärk är bara några av de symptom som uppstår av vätskebrist, även mycket mild sådan. Enligt en studie från British Journal of Nutrition kan vätskebrist ge upphov till humörsvängningar, ångest och stress. Drick tillräckligt med vatten och fortsätt vara glad under hela dagen!

    Tips: Ta med en egen stor återvinningsbar flaska till jobbet som räcker hela dagen. Smaksätt gärna vattnet med färsk frukt för att göra det hela lite mer intressant och smakrikt. Ett annat bra tips är ta med frukt och grönt till jobbet som har ett högt vatteninnehåll (gurka, vattenmelon, apelsinklyftor m.m.). Glömmer du ofta att dricka ditt vatten? Sätt en påminnelse på telefonen eller använd någon av de många apparna som finns för gratis nedladdning.

    3. Var organiserad

    Att vara organiserad på jobbet kan spara dig mycket tid, ansträngning och energi. I princip allt arbete går snabbare eftersom du vet exakt var allting ligger. Att leta efter den där pennan eller häftapparaten som alltid mystiskt försvinner tar tid, alla dessa små störningsmoment kommer i slutändan ha tagit upp en stor del av din dagliga arbetstid.

    Att leta efter saker tar inte bara upp tid utan kan även skapa ångest och irritation, speciellt när saken du letar efter verkligen inte går att hitta. En organiserad arbetsyta kommer att göra så att dina dagliga rutiner flyter på bättre och ditt humör kommer då även att vända till det bättre.

    Tips: Gör det till en regel att alltid städa upp din arbetsyta innan du lämnar jobbet varje dag. Denna dagliga rutin kommer att göra nästkommande dags start mycket behagligare!

    4. Gör det personligt

    Din arbetsyta är kanske inte alltid så inspirerande och bekväm? Detta beror helt enkelt på att det inte känns som din egna plats. Vad menas med detta? Att göra sin arbetsyta till sin egen betyder att man placerar ut små positiva detaljer som passar in på sina egna personliga preferenser. Det kan handla om så enkla saker som att placera ut en blomma, ett foto eller en liten dekoration på bordet. Dessa små men ack så viktiga detaljer skapar en bättre “relation” mellan dig och din arbetsplats vilken i slutändan leder till ett mer produktivt arbetssätt.

    Oavsett hur liten arbetsyta du har så finns det alltid plats för att ställa eller hänga upp några foton eller tavlor som du gillar. För att göra din arbetsplats unik kan det vara en god idé att dekorera med saker som speglar din personlighet och dina fritidsintressen. Detta kan även skapa intressanta samtalsämnen med eventuella kunder.

    Tips: Välj en bild eller ett foto som gör dig lycklig. Det kan exempelvis vara en bild på en person som du gillar väldigt mycket, eller ett minne som gör dig glad. Placera sedan ut den på det ställe som den syns mest. Det kan även vara en god idé att byta dessa bilder ofta för att uppehålla den sköna positiva känslan.

    Organisera Teambuilding-övningar

    5. Organisera Teambuilding-övningar

    Teambuilding-övningar har visat sig ha stor inverkan på produktiviteten hos anställda. De skapar även en säkerhet och bättre sammanhållning bland arbetstagarna vilket är avgörande för människors lycka. Om du känner att du kan lita på dina arbetskamrater kommer stressen att minska, det skapar även en lugnare och mer avspänd stämning på jobbet.

    Det är lätt att man skapar sig ett tunnelseende på arbetet genom att slita hårt och försöka uppnå så bra resultat som möjligt som enskild individ. Att inte ta hjälp från andra skapar dock i slutändan problem vilket i många fall leder till dålig kommunikation, sämre resultat och i vissa fall utbrändhet. Studier visar att övningar som svetsar samman arbetsgrupper inte bara ökar produktiviteten utan även det allmänna välbefinnandet på jobbet.

    Tips: Prata med din chef och föreslå att alla medarbetare hittar på gemensamma aktiviteter åtminstone en gång i kvartalet. Många tror att dessa aktiviteter inte ryms inom budgeten men det behöver inte kosta skjortan. Ett knytkalas på kontoret, en brännbollsmatch, eller ett träningspass på det lokala gymmet. Det finns många aktiviteter som är snälla mot plånboken.

    Att lycka på arbetsplatsen kan påverka mycket är viktigt att inse. Anställda som är glada gör ett bättre jobb, håller sig friskare, är lojala och har högre motivation. För att öka produktiviteten på arbetsplatsen gäller det att de anställda arbetar gladare, inte hårdare. Vi spenderar stora delar av våra liv på jobbet, går upp tidigt och sliter hårt flera dagar i veckan. Att göra detta och samtidigt vara glad är avsevärt mycket viktigare än hur mycket man tjänar.

    Starta ditt nya arbetsliv idag och maximera din lycka på jobbet!