• Kontakta oss för ett prisförslag

      Ring oss på:

      0771-348 348

  • Lycka via vätskebalans: en företagares bästa vän

    Postat av ,
    Lycka via vätskebalans: en företagares bästa vän

    Som företagare letar vi alltid efter nya vägar att påverka våra kunder på ett positivt sätt. Vi vill att de ska komma i rätt stämning och känna sig glada i största allmänhet. Det finns studier, tro det eller ej, som visar att restauranger fick sämre recensioner de dagar det var dåligt väder, och bättre vid soliga dagar. Snarlika resultat har kommit fram när man gjort liknande studier i skönhetssalonger, om det inte var rätt stämning, t ex fel musik eller stel/tråkig inredning kände sig kunderna obekväma. Detta är bara några få exempel på faktorer som kan påverka huruvida kunderna kommer att få ett positivt eller negativt intryck av ditt företag. Nu är det inte lätt, snarare närmast omöjligt att påverka vädret, däremot finns det många andra små saker man kan tillämpa i sin verksamhet för att få kunderna på ett bra humör och på så sätt öka försäljningen. Ett lysande exempel på detta är att kunderna alltid ska ha tillgång till vatten om så önskas. Det är som sagt små små faktorer som kan påverka om det blir ett köp eller ej och just enkel tillgång till vatten är en av dessa.

    Vad kan hindra en kund från att göra ett köp?

    Vad kan hindra en kund från att göra ett köp?

    Vi människor vill gärna tro att våra beslut är rationella och logiska, att det är vi som har kontrollen, men så är faktiskt inte fallet. Det som påverkar mest är hur vi mår just i det ögonblick vi bestämmer oss. Även om känslor och humör oftast inte håller i sig under längre perioder påverkar de i högsta grad människors beslut i vardagen. Negativa tankar och ett dåligt humör är ofta associerat med dåliga beslut eller för den delen inga beslut alls. Det har även visat sig att den raka motsatsen, dvs glada och självsäkra personer oftast är beslutsamma och framgångsrika. Som företagare vill vi att kunden ska bestämma sig här och nu, inte imorgon.

    Det finns flera olika faktorer som kan påverka en potentiell kunds humör. Vi kan ta några exempel: kunden känner sig besviken över kvaliteten på produkten, priset var högre än han/hon förväntade sig, kunden fick service under förväntan etc. Som jag skrev tidigare så kan vatten göra skillnaden mellan ett ja eller nej. Vätskebrist har visat sig påverka vårt humör även om vi bara ligger 1.5% under vår optimala nivå, även våra energinivåer påverkas negativt av en så här liten vätskebrist.

    Studier visar även att en relativt liten vätskebrist påverkar koncentrationen, inlärningsförmågan, minnet och resonemanget oavsett om man är stillasittande eller aktiv. Till råga på allt detta så leder vätskebrist snabbt till trötthet med dåligt humör som följd. Med allt detta i åtanke så är det inte svårt att lista ut varför det är viktigt att inte låta köptillfällen gå till spillo bara för att kunden inte druckit tillräckligt mycket vatten.

    Hur kan du enklare göra dina kunder glada och lyckliga?

    Hur kan du enklare göra dina kunder glada och lyckliga?

    Det finns en del saker du som säljare kan göra för att lyfta upp din kunds humör från botten till toppen, detta kommer i sin tur öka sannolikheten till ett köp. Ärlighet, förståelse och en riktigt bra service är självklara saker som alltid påverkar kundens humör på ett positivt sätt. En annan väldigt enkelt sak du kan göra för att hålla humöret uppe på dina kunder är att alltid säkerhetsställa så att deras vätskedepåer ligger på 100 % Fördelen med en vattenautomat är att man slipper hålla reda på en massa PET-flaskor och tillbringare i det redan överfulla kylskåpet.

    En annan stor fördel med vattenautomater är att vissa modeller enkelt kan anslutas direkt till din vattenledning. Detta innebär att det alltid finns rent och friskt vatten vid din arbetsplats. Lättillgängligt och skonsamt för miljön. Det finns även möjlighet att välja mellan varmt, kallt eller t om kolsyrat vatten. Många företag erbjuder också kunden andra drycker såsom kaffe, juicer, måltidsdryck etc. En sådan här kombination kan höja standarden på din arbetsplats och gör även att kunden får ett riktigt proffsigt och positivt helhetsintryck. Även om man inte alltid kan tro det så lägger kunderna oftast märke till den där extra servicen företaget erbjuder, anstränger man sig lite mer än sina konkurrenter brukar det löna sig i längden.

    Avslutningsvis

    Avslutningsvis

    De flesta av oss lider av en liten grad av vätskebrist någon gång under dagen, oftast helt utan att veta om det. Den där huvudvärken som kommer krypande på eftermiddagen, eller för den delen tröttheten kan vara en så enkelt sak som mild uttorkning. Genom att säkerhetsställa att dina kunder aldrig har för lite vatten i kroppen ökar sannolikheten för gladare kunder vilket i sin tur leder till ökad försäljning. Testa redan idag, skaffa dig en vattenautomat och märk skillnaden!