Först och främst: vi inte bara älskar vatten.
Vi förstår vatten – inifrån och ut! Kort sagt, vi kan vatten på våra fem fingrar. Vatten är vår passion.
Möt R&D.
R&D är en förkortning för forskning och utveckling (Research and Development). Forskning och Utveckling är våra kompisar… våra Bästa kompisar! Och inte bara det – de leder oss fram till otroliga upptäckter och innovationer.
Hela vår affärsmodell är grundad på visionen om att göra jordens enskilt vanligaste tillgång så fulländad som den bara möjligen kan bli.
Waterlogic är den enda aktören som kombinerar sofistikerad vattenfiltrering med UV-rening. För produkter som vi tillverkar själva lägger vi också till ett speciellt antimikrobiellt skydd för att sätta pricken över i. Minst sagt så tar vi vårt arbete på fullaste allvar och satsar hårt för att behålla vår ledning inom branschen.
Vår resa genom historien
Waterlogic etablerades 1992 och var ett av de första företagen i Europa som introducerade konceptet för vattenautomater för kontor. Sedan dess har vi varit en ledande part i utvecklingen av nya produkter och teknologier. Vi är idag en respekterad aktör på marknaden och växer årligen både organiskt och genom uppköp. Vad betyder detta? Vad är det som gör oss annorlunda? Varför spelar det någon roll? Låt oss berätta.
Inom Waterlogic når vi över 50 länder genom vårt egna växande nätverk av distributionskanaler. Idag kan man hitta våra produkter i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Asien, Australien och Sydafrika. Vår snabbast växande marknad är koncentrerad till USA, Tyskland, Frankrike, England, Skandinavien och Australien.
Längs resans gång har vi expanderat verksamheten genom att köpa upp verksamheter som på så vis tillför ny kunskap och energi. Genom denna strategi har vi också initierat vår strategi att göra våra vattenlösningar tillgängliga för hemmet. Vi arbetar ständigt med att utveckla nya tekniker för att förbättra tillgång och kvalitet på tillgängligt vatten. Vår unika Firewall™-lösning är ett lysande exempel på en sådan produktutveckling och har gjorts möjlig tack vare tillgången till en egen produktionsanläggning vilket ger oss en svårslagen grund att utveckla och experimentera på.
Några av de större ögonblicken i företagets historia så här långt:
• 1992 Företaget grundandes
• 1993 Första försäljningen sker i UK
• 1995 Första produktionsanläggningen i Korea
• 1999 US introduktion
• 2000 WL UK säljs till PHS
• 2000 Waterlogic etableras i Ryssland
• 2001 Den första investeringen i produktionsanläggningen i Korea
• 2001 Waterlogic lanserar JV i Tyskland
• 2002 Uppköp av New Tech (NOR) och Water Pure (FRA)
• 2004 Första produktionsanläggningen i Kina
• 2004 Två norska uppköp
• 2004 Waterlogic Denmark startar
• 2005 Uppköp av Innowave och CoolerSmart (USA)
• 2005 Uppköp av Elan (NOR)
• 2006 Uppköp av Water Works (DEN)
• 2007 Uppköp av ESCOWA (SWE)
• 2009 Betydande expansion av fabriken
• 2010 Firewall lanseras
• 2010 Uppköp av New Tech (DEN) och Cool Chili (NOR)
• 2010 Uppköp av Frangart (GER) och Health Concepts (USA)
• 2011 Lansering av eget filtersortiment
• 2011 Uppköp av AquaCure (UK) och InnoTech (USA)
• 2011 Uppköp av kundbas från BWT (FRA)
• 2012 Uppköp av DSK (NOR) och Prisme (FRA)
• 2012 Uppköp av Aqua Service (NOR och SWE)
• 2012 Uppköp av Taylor Made (USA) och Aqua Prix (USA)
• 2012 Uppköp av Aqua Perfect (USA)
• 2012 Vi lanserar sektioner för B2B och B2C respektive
• 2012 Samarbetsavtal för Indesit JV med Eureka Forbes
• 2013 Uppköp av CCW Group (Australia)
• 2013 Uppköp av eauvell (Germany)
• 2015 Castik Capital färdigställer uppköp av Waterlogic plc
• 2015 Uppköp av Just Water International (Australia) och Unlimited Water (Australia)
• 2015 Uppköp av Clear Water Group (Norway)
• 2016 Waterlogic (UK, Ireland, Netherlands) köper PHS Group
• 2016 Uppköp av Aqua Line (Denmark)
• 2016 Sammanslagning av Onesource Water (USA)
• 2017 Uppköp av Aguapura Aguaviva (Spain)
• 2017 Uppköp av Aqua Interiör (Sweden)